MORGONTANKAR

Allt oftare kommer jag på mig själv att reflektera om min framtid. En sådan typ av reflektion som egentligen mestadels gör ens kropp tung av ångest. En sådan typ av reflektion som gör att man gärna tar en extra kaka till kaffet istället för att köra ett aerobic-pass på gymmet. Jag vill gärna tro att jag är den typ av människa som lättsamt tar mig genom livet med inställningen av att allt löser sig. Att jag är en människa som tror sig, eller kanske inbillar sig om att leva ett problemfritt liv. Och i många fall är jag nog placerad i det fack som jag tror mig vara placerad i. Men allt oftare kommer jag på mig själv att vara den där som tänker för mycket. Den där jäveln som tar en extra kaka till kaffet och tänker  ”Vad ska det bli av mig?”

Idag var en sådan morgon.  En stressfri sovmorgons-morgon, framför efter tio med en stor frukost och två koppar kaffe.  Dock är det just de mornarna som man inte behöver kasta sig ut genom dörren för att man snoozat alldeles för länge, som har mest potential till att bli mornar när man tänker för mycket. På efter tio var författare Camilla Läckberg på besök. Något som fick mig att återigen trivla kring journalistiken. Är det bara är något jag fått för mig att brinna för och vilja satsa på, men att det aldrig kommer bli mer än så? Kommer det bara bli ett för-mycket-snack-för-lite-verkstad-fenomen? Jag har fått lite för mycket av pappas bekväm-gener som gör att jag inte pallar att kämpa för något jag vill. Herre gud, hur mycket jävlaranamma behöver man inte för att lyckas inom journalistbranchen liksom? Haha, så komiskt sorgligt. Jag är fucking Ferdinand, som trivs bra här. Och på samma gång är jag de stackars matadorerna, som ivrigt och förtvivlande river av sig håret när de iaktar en sådan looser. En gestalt som har så mycket inom sig, men saknar drivet för att låta det blomma ut. 


Kommentarer
Postat av: Magdalena

Du kommer bli något stort! Det är mycket personligheten som gör det, och den har du. Ta ett steg i taget, sätt delmål. Man blir inte en bästsäljande författare, en världsartist eller mijardär över en natt. Det är när man strävat efter det länge som man blir det. Du är BÄST! <3 <3

Svar: Kärlek till dig <3
sofia öberg

2012-10-15 @ 18:44:19
Postat av: Ida

Vill du skriva en bok eller bli journalist? Vad för sorts bok, eller med vilken sorts journalistik tänker du på? En fet deckare, en faktabok om ekorrar, Elsas hemligheter, Aftonbladet, modesidan i Styleby eller en betald blogg. Tidning, papper eller webben.

Om jag får ge ett råd, kasta inte bort dina drömmar, även om du tvivlar på dem och kanske inte hittar 100% pepp varje dag. Det gör ingen. Börja bena ut och nysta i var du kan börja, få smaka på det, känna efter lite. Utan att hoppa utför ett stup, där du fortfarande kan säga att 'nej, detta var inget för mig'.

Kanske en praktikplats, börja plugga eller bara prata med någon som gjort JUST DET du drömmer om. Framförallt, du har INGET att förlora. Inget jobb kommer av sig självt och gratis, men det är ofta lättare att ta sig dit man vill än vad man tror! <3

Svar: Jag vill skriva. Inte en bok, utan mer kortare texter så som krönikor. Helst skulle jag vilja jobba på en redaktion, på till exempel en tjejtidning. Skriva peppande texter till unga tjejer. Få göra en intervju och utifrån den skriva ner ett repotage. Funderar starkt på att plugga journalistik, dock är det en så hård branch och inte direkt lätt att få jobb inom. Men precis som du säger, jag måste ju prova först och se om det ens är något för mig. KRAM<3
sofia öberg

2012-10-15 @ 19:35:53
URL: http://idasilen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0